9 juni 2011

Salon de Museologie donderdag 9 juni 2011, 20:00 uur

Locatie: De Verdieping; TrouwAmsterdam, Wibautstraat 127, Amsterdam
Thema: Pitchen als professie
Sprekers: Paul Spies (directeur Amsterdam Museum)
Yolande de Jonge & Michelle van der Hoeven (studenten Reinwardt Academie)
Moderatoren: Paul Ariese & Amanda Vollenweider
Graag nodigen we u uit voor de komende Salon met als thema ‘Pitchen als professie’. Opdrachten voor het bedenken en ontwerpen van een tentoonstelling worden zelden meer rechtstreeks aan een vertrouwd of veelbelovend bureau gegund. Bij grote projecten zijn musea op grond van regelgeving verplicht een opdracht nationaal of Europees aan te besteden volgens strikte procedures. Maar ook als het om kleinere bedragen gaat, lijkt een pitch met meerdere bureaus de norm. Op 9 juni nemen we de praktijk van het museale pitchen onder de loep. Pitchen kent vele gedaanten, maar wij kijken tijdens deze Salon vooral naar de niet-openbare en de onderhandse aanbestedingen met het oog op een nieuwe tentoonstelling.
Als pitchen de norm is, is er dan ook een norm voor de wijze waarop dit gebeurt? Belangrijke vraag, want de praktijk laat op dit punt grote verschillen in aanpak zien.

De Salon wil bijdragen aan het ontwikkelen van een gezonde pitchpraktijk en legt op 9 juni de volgende vragen op tafel:
– Met welk doel ga je als museum een pitch in?
– Een pitch betekent in de praktijk vaak dat het initiële deel van het ontwikkelingsproces door opdrachtgever en opdrachtnemer niet in gezamenlijk doorlopen wordt. Schuif je dan als museum niet een deel van je eigen verantwoordelijkheden naar externen toe? Moet het museum niet zelf bepalen wat de toonzetting is van een tentoonstelling, hoe de inhoud is gestructureerd, waar welke objecten en overdrachtsmiddelen functioneren?
– Wat mogen opdrachtgevers en opdrachtnemers wederzijds van elkaar verwachten in de verschillende fasen van een pitch (briefing, presentatie, gunning op basis van heldere criteria, debriefing)?
– Welke vergoeding is reëel voor de creativiteit die de deelnemers aan een pitch inbrengen?

Yolande de Jonge en Michelle van der Hoeven zijn vierdejaars studenten aan de Reinwardt Academie en onderzochten hoe opdrachtgevers en opdrachtnemers omgaan met pitchen. Zij doen verslag van hun onderzoek en komen met aanbevelingen voor een goed pitchproces.
Paul Spies, tegenwoordig directeur van een groot museum maar eerder directeur van Bureau d’Arts, presenteert een evenwichtige visie op bovenstaande vragen vanuit zijn ervaring aan beide kanten van de tafel. In aanvulling daarop rekenen we op bijdragen uit het publiek: musea, bureaus en zelfstandigen, wat kunnen we leren van elkaar?

Dat pitchen een professie is, laten we iedereen graag ondervinden: De Salon nodigt u uit om een prikkelende stelling naar voren te brengen als onderwerp voor een Salon-avond. Insturen kan vanaf nu via twitter #salonpitch of door bij binnenkomst uw handgeschreven voorstel van max. 140 tekens in de daarvoor bestemde doos te deponeren. Aan het einde van de avond krijgen de drie meest in het oog springende inzenders in een elevatorpitch van 1 minuut de gelegenheid om nut en noodzaak van hun onderwerp te presenteren. De Salon maakt de volgende dag via twitter en op https://salondemuseologie.wordpress.com/ bekend welk plan in het najaar wordt geprogrammeerd.

We sluiten de avond als gebruikelijk af met een borrel.

Namens Salon de Museologie,

Natasja Wehman, Amanda Vollenweider, Max Meijer, André Groeneveld, Karien van Schaik, Marleen van Dam, Gundy van Dijk, Paul Ariese, Esther Boeles, Jan Hovers.

* De Salon de Muséologie is een onafhankelijke samenkomst en streeft naar kennisuitwisseling en meningsvorming over kunst, cultuur en wetenschappen in het algemeen en musea in het bijzonder. Sprekers en bezoekers van de Salon komen en spreken op persoonlijke titel, het bestuur hecht er dan ook grote waarde aan dat informatie binnen de Salon vertrouwelijk wordt behandeld.

* De Salon is een informele bijeenkomst waarin we ideeën en kennis uitwisselen op vele gebieden en een discussie niet uit de weg gaan, iedereen is altijd welkom!
Informatie over de Salon en je aanmelden voor de mailinglijst:
http://www.salondemuseologie.nl/
https://salondemuseologie.wordpress.com/

NB 9 juni wederom op onze NIEUWE LOCATIE!
De Verdieping, de culturele hotspot (+restaurant, gerund door de voormalige uitbaters van Club 11) in de voormalige drukkerij op de begane grond van het TrouwAmsterdam gebouw in Amsterdam. Met dank aan De Verdieping kan de Salon gebruik maken van deze inspirerende locatie.
Meer informatie over de locatie en de overige programmering, zie: http://www.trouwamsterdam.nl

Voorafgaand aan avonden in De Verdieping wordt er in het restaurant altijd een menu-rapide geserveerd. Aanschuiven kan tussen 18.00-19.30 aan de picknick tafels in het restaurant van TrouwAmsterdam. Dineer met de sprekers en andere deelnemers aan deze tafels; een spontaan gesprek is zo aangeknoopt. Voor € 24,50 is er een dagschotel (ook vegetarisch), een glas huiswijn en afsluitend een toet met koffie. Reserveren via 020 – 463 77 88 of via info@trouwamsterdam.nl wordt aanbevolen want op=op!

Routebeschrijving TrouwAmsterdam
Trouw is het makkelijkst te bereiken per fiets of openbaar vervoer. Mocht je toch met de auto komen, dan moet je rekening houden met beperkte parkeergelegenheid.

Tram:
Tram 3 stopt op de hoek Wibautstraat/Ruyschstraat. Loop vanaf de halte de Wibautstraat af in zuidelijke richting. Aan je linkerhand vindt je Trouw.

Metro:
Metro’s 51, 53 en 54 stoppen voor de deur bij halte Wibautstraat. Neem de uitgang Platanenweg. De laatste metro stopt hier om 00.39 uur.
Trein:
Trouw ligt op tien minuten lopen van het Amstelstation. De laatste trein stopt hier om 1.01 uur. Loop vanaf het Amstelstation het Prins Berhardplein (rotonde) op. Neem de derde afslag, de Wibautstraat. Trouw vind je voorbij het viaduct aan je rechterzijde.

Auto:
Bij Trouw kun je vanaf 17.00 uur tot 01.00 uur GRATIS parkeren op het parkeerterrein achter het Trouwgebouw. Neem vanaf de Wibautstraat de afslag naar de Platanenweg, bij de tweede slagboom links afslaan en parkeren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s