Een warm welkom voor ‘Hostmanship’ in de museumwereld
Salon de Muséologie – 7 maart 2013
Locatie: ARCAM, Prins Hendrikkade 600, Amsterdam
De Salon-avonden beginnen altijd om 20.00 uur en worden afgesloten met een borrel. Arcam is open vanaf 19.45 uur. Aanmelden vooraf is niet nodig, iedereen is altijd welkom!
Er is een nieuw fenomeen in onze musea: Hostmanship. Een nieuw label en een extra laag voor de al langer bestaande term “Hospitality – The relationship between the guest and the host, or the act or practice of being hospitable. Specifically, this includes the reception and entertainment of guests, visitors, or strangers”.
Het staat buiten kijf dat musea stuk voor stuk, figuurlijk dan wel letterlijk, de rode loper voor hun bezoekers willen uitleggen. Maar zijn we daar eigenlijk wel goed in? Het zit van nature niet echt in onze genen. Van oudsher zijn we serieus en collectie-gericht en verwachten we een even serieuze benadering voor alle erfgoedrijkdom van onze bezoekers. De afgelopen decennia hebben we echter geleerd dat we niet uitsluitend moeten preken voor eigen parochie (om maar eens een cliché er tegenaan te gooien) maar moeten leren denken in doelgroepen met verschillende leerniveaus en bezoekmotieven. Laagdrempelig, aantrekkelijk en gastvrij. Welgemutst stortten de instellingen zich op hun ‘klanten’. We gingen de kunst afkijken bij de entertainmentsector, de pretparken en horeca, we namen gastheren en –dames in dienst en zelfs de managers uit voornoemde sectoren kwamen museumdirecties versterken.
Anno 2013 draait het niet alleen meer om onze publieksgerichtheid. Met een terugtrekkende overheid in krappe tijden is iedere betalende tevreden bezoeker er één die bijdraagt aan het sluitend krijgen van de exploitatie.
Hoe hangt momenteel de gastvrijheidvlag er in de Nederlandse museumsector bij? Hoe goed zijn wij er inmiddels in? En doen we het van harte? Is Hostmanship net zo belangrijk als de inhoudelijke boodschap van een erfgoedinstelling? Hoe zorg je ervoor dat mensen zich optimaal welkom voelen, het idee hebben dat zij direct worden aangesproken (zonder het idee te hebben dat het museum alleen er is voor de hoger opgeleide specialist)? En wat kunnen we dien aangaande leren van de Entertainmentsector die zich al decennia lang gespecialiseerd heeft op dit gebied? Hoe behoud je je eigen waardigheid in relatie tot je hoofdtaken, oftewel hoe zorg je voor goed evenwicht tussen behoud, beheer en onderzoek enerzijds en optimale publieksvriendelijkheid anderzijds (of botsen deze helemaal niet?). Durven musea deze nieuwe uitdagingen echt serieus te nemen of blijft de sector toch een tikje arrogant?
Kortom, genoeg prikkelende vragen waarover we met elkaar op 7 maart in discussie gaan tijdens een bruisende nieuwe episode van de Salon de Muséologie. Met in de hoofdrol de navolgende hoofdgasten waarvoor de Salon graag haar rode loper uitrolt:
Paul van Vlijmen, directeur Het Spoorwegmuseum
Alexander de Vries, Partner Hostmanship Group Nederland, http://www.hostmanship.nl
Leontien Schoolderman, F&B Manager Global Events Heineken International
Natuurlijk is de Salon specialist op het gebied van ‘Hostmanship’ en ontvangen we jou, onze dierbare bezoeker, in alle warmte en gastvrijheid op donderdag 7 maart om 20.00 uur in Arcam.