Klankbordgroepen, begin er wel/ niet aan!
Salon de Muséologie – 11 april 2013
Locatie: ARCAM, Prins Hendrikkade 600, Amsterdam
De Salon-avonden beginnen altijd om 20.00 uur en worden afgesloten met een borrel. Arcam is open vanaf 19.45 uur. Aanmelden vooraf is niet nodig, iedereen is altijd welkom!
Definitie:
Een klankbordgroep is een vaste groep bewoners en/of vertegenwoordigers van instellingen die het beleidsproces nauw volgt en de beslissers met enige regelmaat adviseert over de te maken keuzen/voortgang. De leden van de klankbordgroep reageren op en adviseren over het plan. De klankbordgroep maakt meestal zelf geen plannen, maar reageert op de voorstellen van anderen.
Maar…
Wat hebben musea aan een klankbordgroep? Wat is de beste insteek voor zulke bijeenkomsten? Vaak reageert een klankbordgroep op een plan en niet op een eindresultaat. Wat kun je in de praktijk met commentaar van mensen die zich dat resultaat niet geheel kunnen voorstellen? In theorie klinkt het gebruik van klankbordgroepen mooi, maar versterkt dit daadwerkelijk het publiekssucces of biedt het slechts schijnzekerheid aan twijfelende museummensen?
Ervaringen:
De spreker van de vorige Salon, Paul van Vlijmen , directeur van het Spoorwegmuseum, eindigde de avond met de uitspraak ‘klankbordgroepen’ begin er niet aan!
Hoe zorg je ervoor dat je er wél iets aan hebt. Ervaringsdeskundigen zullen ons de do’s en don’ts vertellen;
Het Verzetsmuseum Amsterdam heeft veel ervaring met het betrekken van achterbans, klankborgroepen en deskunidgen bij het maken van exposities. Dit jaar breidt het museum uit met een permanente expositie speciaal voor kinderen tussen de 9 en 14 jaar. Naast een klankbordgroep van deskundige wordt ook de mening gevraagd van de ‘verzetsbende’ een groepje kinderen tussen de 8 en 10 jaar. Heb je nou wat aan al groepen en hoe bereid je dat voor? Liesbeth van de Horst, directeur van het Verzetsmuseum vertelt daarover.
Diane Siemelink van Verse Peper, biedt oplossingen op maat voor diverse organisatie- en marketinguitdagingen. Ze betrekken klanten in altijd in het traject, of de opdrachtgever er nou om vraagt of niet. Praten met de klant betekent niet dat ze letterlijk doen wat de klant zegt. Ze proberen de klant en zijn belevingswereld te begrijpen. “De overtuiging is als we echt weten wat de klant beweegt, dan kunnen we vanuit onze organisatie komen met een aanbod dat aansluit. Diane zal met een paar pakkende voorbeelden aangeven waarom betrekken van klankbordgroepen wél zin heeft
Altijd leidend tot duurzaam resultaat.
We hopen met praktijkervaringen die de beide sprekers hebben veel gesprekstof bij onze gasten te doen opwaaien!! Wissel vooral ervaringen uit op deze avond!