6 maart 2014

Donderdag 6 maart, 20:00 uur in ARCAM, Prins Hendrikkade 600, Amsterdam.

Musea zijn allang niet meer alleen in het maken van exposities. De laatste jaren is een ware expositiehype te signaleren, waar vooral ook commerciële partijen enthousiast aan mee doen. Met vaak pakkende titels (Van Gogh My Dream Exhibition, Da Vinci The Genius, Titanic The Artifact Exhibition, 100 jaar BN’ers in de Reclame) trekken ze vaak gigantische bezoekersaantallen en wordt er veel geld verdiend.

De Beurs van Berlage, de Amsterdam Expo, de Jaarbeurs Utrecht en zelfs Magna Plaza in Amsterdam – waar de reproductietentoonstelling Re:mbrandt permanent te zien is – zijn voorbeelden van locaties waar dergelijke tentoonstellingen regelmatig plaatsvinden. De ‘commerciële expositie’ is zo een onontkoombaar feit geworden.

Op 6 maart gaan we op zoek naar de verhouding tussen musea en deze grote commerciële exposities. Want wat moeten we hier als ‘museummensen’ nou van vinden? Moeten we onze neus er voor ophalen? De concurrentiestrijd aangaan? Of juist lering trekken uit de commerciële aanpak die vaak hoge bezoekersaantallen realiseert?

En hoe ver zouden we binnen de muren van het museum moeten gaan met de commercialisering? Een tentoonstelling heeft in eerste instantie kennisoverdracht en -uitwisseling als hoogste doel en wordt niet georganiseerd om geld aan te verdienen. Tegelijkertijd worden de budgetten kleiner in de meeste musea en wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe verdienmodellen. Kan de commerciële expo er daar één van zijn?

Over deze en andere kwesties gaan we donderdag 6 maart in gesprek met de volgende gasten:

Wilbert Schreurs, reclamehistoricus en samensteller van de tentoonstelling 100 jaar BN’ers in de Reclame,
Carlien Oudes, initiatiefnemer van de Zomerexpo in het Gemeentemuseum Den Haag
Sara Bletz, tentoonstellingsproducent, die ter gelegenheid van deze Salon ‘Titanic: The Artifact Exhibition’ bezocht, en
Chris Reinewald, die naar ‘Re:mbrandt, all his paintings’ ging.

Namens Salon de Museologie,

Amanda Vollenweider, Max Meijer, André Groeneveld, Karien van Schaik, Marleen van Dam, Gundy van Dijk, Paul Ariese, Jan Hovers, Marjelle van Hoorn en Charlotte Labrie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s